documente > Comunicate > Patriarhul României: „Pelerinajul este prevestire şi mărturisire a biruinţei lui Hristos asupra morţii”

Patriarhul României: „Pelerinajul este prevestire şi mărturisire a biruinţei lui Hristos asupra morţii”

În sâmbăta lui Lazăr, astăzi, 23 aprilie 2016, a avut loc tradiţionalul pelerinaj de Florii în Capitală. La acest eveniment au participat peste 900 de preoţi şi mii de credincioşi. Pelerinajul a pornit de la Mănăstirea Radu Vodă şi s-a încheiat la Patriarhie unde pelerinii au fost întâmpinaţi de Preafericitul Părinte Daniel, Patriarhul României.

 

Cu acest prilej, Preafericirea Sa le-a adresat celor prezenţi pe Colina Bucuriei un cuvânt de învăţătură. Întâistătătorul Bisericii Ortodoxe Române a explicat tuturor că „Pelerinajul de Florii are o mulţime de semnificaţii duhovniceşti care arată dinamica liturgică şi misionară a Bisericii noastre”.

 

„Pelerinajul de Florii este un memorial, o aducere aminte, o comemorare a Intrării Domnului nostru Iisus Hristos în Ierusalim după ce a înviat din morţi pe prietenul său Lazăr din Betania; în al doilea rând pelerinajul de Florii este o reactualizare a pelerinajelor din primele veacuri ale creştinismului; în al treilea rând acest pelerinaj este o reactualizare a pelerinajelor de Florii care au avut loc în România până la instaurarea regimului comunist ateu”, a spus Preafericirea Sa.

 

Totodată, Patriarhul Bisericii Ortodoxe Române a vorbit şi despre o altă semnificaţie a pelerinajului de Florii şi anume „prevestire şi mărturisire a biruinţei lui Hristos asupra morţii”.

 

„Pelerinajul este, în esenţa lui, prevestire şi mărturisire a biruinţei lui Hristos asupra morţii după ce a intrat în Ierusalim ca să treacă prin suferinţă şi moarte, să fie îngropat şi apoi a treia zi să învieze din morţi dăruind lumii viaţă veşnică. Intrarea Domnului nostru Iisus Hristos în Ierusalimul pământesc avea un scop mai înalt şi anume trecerea prin moarte la Înviere şi intrarea în Ierusalimul Ceresc, acolo unde moarte nu va mai fi (cum ne arata cartea Apocalipsei, cap. 21) şi unde nu va mai fi întuneric, ci lumină pentru că cetatea Ierusalimului Ceresc nu mai este luminată de soare, ci de însăşi prezenţa lui Dumnezeu în ea. De aceea, pelerinajul pleacă de la o biserică şi ajunge la o altă biserică întrucât, aşa cum spune slujba de sfinţire, Biserica este icoana pe pământ a Ierusalimului ceresc, a împărăţiei Iubirii luminii neînserate şi bucuriei Preasfintei Treimi. (…) Ierusalimul ceresc este reprezentat de fiecare biserică ortodoxă prin faptul că Învierea lui Hristos este temelia învierii de obşte, temelia învierii tuturor oamenilor în ziua de Apoi”, a mai precizat Preafericitul Părinte Patriarh Daniel.

 

De asemenea, Patriarhul României a vorbit şi despre semnificaţia stâlpărilor purtate în mâini la pelerinaj, arătând că acestea sunt „simbolul virtuţilor adunate în timpul Postului de 40 de zile care s-a încheiat în vinerea precedentă” şi a subliniat faptul că „sâmbăta lui Lazăr şi Duminica Intrării Domnului în Ierusalim sunt 2 zile care fac trecerea spre urcuşul mai rapid spre Înviere, şi anume spre săptămâna Sfintelor Pătrimiri”.

 

„Toate aceste virtuţi adunate în timpul Postului sunt exprimate ca daruri aduse lui Dumnezeu pentru că ele au crescut în sufletele celor care au postit şi s-au rugat mult ca flori ale credinţei, ca flori ale nevoinţelor, ca flori ale adunării luminii din Sfintele Scripturi, din sfintele rugăciuni, din vieţile sfinţilor pe care i-am cinstit în mod deosebit în această perioadă a Postului. Acum, sâmbăta lui Lazăr şi Duminica Intrării Domnului în Ierusalim sunt 2 zile care  fac trecerea spre urcuşul mai rapid spre Înviere şi anume spre săptămâna Sfintelor Pătimiri. Dacă cele 40 de zile au fost zile ascetice, săptămâna Sfintelor Pătimiri, numită şi Săptămâna Mare, înseamnă o săptămână tainică de participare la suferinţele lui Hristos ca să putem să ne bucurăm, să participăm, să ne împărtăşim şi de bucuria Învierii Lui. Această dimensiune duhovnicească de înaintare spre Înviere, de împreună pătimire cu Hristos în săptămâna Sfintelor Pătimiri ca împreună cu El să ne bucurăm de Sfintele Paşti este deja prefigurată, pregustată, prevestită în pelerinajul de Florii ”, a spus Patriarhul României.

 

De asemenea, Preafericirea Sa a explicat că acest pelerinaj, „din punct de vedere eclesial este comuniune în procesiune, comuniune a parohiilor şi a mănăstirilor, a clerului şi credincioşilor mireni pentru a arăta că Biserica este adunarea oamenilor în iubirea Preasfintei Treimi, în lumina lui Hristos Cel Răstignit şi Înviat.

 

„Nu mai rămâne fiecare în biserica lui, ci iese pentru a manifesta şi mărturisi comuniunea frăţească în Hristos mărturisind iubirea Lui pentru noi ca fiind sensul prim şi ultim al vieţii creştine. De aceea, felicităm pe toţi ierarhii, preoţii, diaconii şi credincioşii care participă la astfel de pelerinaje, nu numai în Bucureşti, ci în toată ţara, astfel se arată Biserica vie, Biserica deodată tradiţională şi actuală, Biserica mărturisitoare, iar mărturisirea este izvor de bucurie, de pace, de speranţă, de iubire curată. Deci, Pelerinajul de Florii nu este un simplu itinerariu, ci este un act liturgic misionar şi social; un act misionar pentru că împărtăşim lumii bucuria credinţei în Hristos Cel Răstignit şi Înviat. Este şi un act social, duhovnicesc, pentru că adună în comuniune şi dă speranţă oamenilor într-o lume din ce în ce mai lipsită de pace şi bucurie. Într-o lume agitată noi aducem pacea lui Hristos. Într-o lume confuză noi aducem lumina Învierii, într-o lume tristă noi, prin mărturisirea iubirii lui Hristos faţă de lume, aducem bucurie”, a spus Patriarhul României.

 

***

Pelerinajul de Florii a fost interzis de regimul comunist, în 1948, și a fost reluat, la Bucureşti, în anul 2008 la iniţiativa şi cu binecuvântarea Preafericitului Părinte Patriarh Daniel.


Galerie foto:

Foto Evenimente
Anul omagial - 2024
Filantropia Bisericii
Hotărâri ale Sfântului Sinod