Mesajul Preafericitului Părinte Daniel, Patriarhul României, cu prilejul Congresului ȘtiinÈ›ific internaÈ›ional „Răbdare ÅŸi îndurare în epoca contemporană, după Apostolul Pavelâ€, Pavleia XXI, Veria, Grecia, 26-29 iunie 2015:
Înaltpreasfinţiei Sale,
Înaltpreasfinţitului Părinte PANTELIMON,
Mitropolitul Veriei, Nausei ÅŸi Kampaniei
Înaltpreasfinţia Voastră,
Cu bucurie am aflat că ÅŸi anul acesta Sfânta Mitropolie a Veriei, Nausei ÅŸi Kampaniei, continuând tradiÅ£ia pe care aÅ£i inaugurat-o odată cu întronizarea ÃŽnaltpreasfinÅ£iei Voastre în apostolica eparhie a Veriei, va organiza Congresul ÅžtiinÅ£ific InternaÅ£ional cu tema: „Răbdare ÅŸi îndurare în epoca contemporană, după Apostolul Pavelâ€, ajuns deja la cea de-a XXI-a ediÅ£ie. Este cunoscut faptul că manifestările religioase ÅŸi culturale care se desfăşoară în cadrul „Pavliei†pun în lumină personalitatea ÅŸi opera marelui Apostol al Neamurilor, făcând accesibilă contemporanilor învăţătura lui È™i răspunzând realităţilor cu care se confruntă societatea contemporană.
Tema aleasă pentru anul acesta este una de mare actualitate şi importanţă, întrucât întreaga planetă se confruntă cu foarte multe probleme de naturi diferite. De la conflicte armate între naţiuni şi acţiuni teroriste, la atitudini ostile între persoane aparţinând aceluiaşi mediu social. De la grave probleme de sănătate şi stări de psihoză colective, la drame trăite în particular de indivizi marginalizaţi de o societate secularizată care nu mai respectă valoarea spirituală a fiecărei persoane umane. Lista este mult mai largă, cuprinzând probleme cărora Biserica este chemată să răspundă prin rugăciune, cuvânt şi acţiune, continuând lucrarea Mântuitorului nostru Iisus Hristos şi a Sfinţilor Apostoli, între care se remarcă, în primul rând, Apostolul Neamurilor. În cadrul acestei ample manifestări ştiinţifice de la Veria, Sfântul Apostol Pavel este pomenit prin rugăciune liturgică şi dragoste de adevăr de către teologi din toate Bisericile Ortodoxe.
Virtutea răbdării și lucrarea acesteia în societatea contemporană, dominată de grabă și de presiunea nefirească a lipsei de timp, constituie una dintre cele mai semnificative caracteristici ale vieţii creștine, deoarece Însuși Mântuitorul Iisus Hristos pune răbdarea şi îndurarea în legătură directă cu mântuirea, zicând: „Prin răbdarea voastră veţi dobândi sufletele voastre†(Luca 21, 19). De asemenea, răbdarea conlucrează cu îndurarea, în sensul că totdeauna creștinul care rabdă îndelung arată prin aceasta, în egală măsură, puterea spirituală interioară de a îndura sau suferi necazurile și încercările venite din partea celor din jur și de a înţelege cu milostivire greșelile lor, cu speranţa îndreptării lor.
Sfântul Apostol Pavel ne arată că prin practicarea răbdării şi a îndurării creştinul împlineşte voia lui Dumnezeu şi se întăreşte în credinţă, pentru dobândirea mântuirii: „Nu lepădaţi dar încrederea voastră, care are mare răsplătire. Căci aveţi nevoie de răbdare ca, făcând voia lui Dumnezeu, să dobândiţi făgăduinţa†(Evrei 10, 35-36). Credinţa creștină în ajutorul lui Dumnezeu transformă răbdarea şi îndurarea noastră într-o putere spirituală de-a promova în comunitate şi în societate pacea în faţa urii şi violenţei pentru a depăși astfel situaţii conflictuale. Deşi sunt considerate uneori ca fiind atitudini pasive şi ineficiente, totuși răbdarea şi îndurarea în situaţii dificile sunt calităţi sau virtuţi mari, deoarece ele sunt semne ale prezenţei iubirii jertfelnice şi ale înţelepciunii lui Hristos în oameni. Prin răbdare şi îndurare, creștinul devine mărturisitor al iubirii faţă de Dumnezeu Cel milostiv şi faţă de semeni, promovând pacea în familie, societate şi între popoare.
Congresul știinţific şi spiritual de la Veria este o expresie a comuniunii ortodoxe internaţionale, dar şi o cooperare misionară şi pastorală pentru a găsi noi metode de ajutorare a oamenilor aflaţi în momente dificile din viaţa lor.
Ne rugăm lui Dumnezeu să aveţi rezultate bune în lucrările acestui congres spre întărirea comuniunii şi cooperării fraterne între Bisericile noastre surori.
Cu dragoste frăţească, deosebită stimă şi binecuvântare,
†DANIEL
Patriarhul României
***
Ὑπομονὴ καὶ καÏτεÏία - σημεῖα σοφίας καὶ θυσιαστικὴς ἀγάπης
Μήνυμα τοῦ ΜακαÏιωτάτου ΠατÏιάÏχου Ρουμανίας κ. κ. Δανιήλστὸ Διεθνὲς Ἐπιστημονικὸ ΣυνÎδÏιο τῶν ΚΑ’ Παυλείων μὲ θÎμα «Ὑπομονὴ καὶ καÏτεÏία στὴ σÏγχÏονη á¼Ï€Î¿Ï‡á½´ κατὰ τὸν Ἀπόστολο Παῦλο», Î’ÎÏοια, Ἑλλάδα, 26-29 Ἰουνίου 2015:
Τῷ Σεβασμιώτατῳ
ΜητÏοπολίτῃ ΒεÏοίας, ÎαοÏσης καὶ Καμπανίας
κῳ. κῳ. Παντελεήμονι,
Εἰς Î’ÎÏοιαν
Ἑλλάδα
Σεβασμιώτατε,
Μετὰ χαÏá¾¶Ï‚ ἔχουμε πληÏοφοÏηθεῖ ὅτι καὶ á¼Ï†Îτος ἡ ἹεÏá½° ΜητÏόπολη ΒεÏοίας, ÎαοÏσης καὶ Καμπανίας, συνεχίζοντας τὴν παÏάδοση τὴν á½Ï€Î¿Î¯Î± ἔχετε á¼Î³ÎºÎ±Î¹Î½Î¹Î¬ÏƒÎµÎ¹ ἀπὸ τῆς á¼Î½Î¸Ïονίσεώς Σας στὴν ἀποστολικὴ á¼Ï€Î±Ïχία τῆς ΒεÏοίας, διοÏγανώνει τὸ Διεθνὲς Ἐπιστημονικὸ ΣυνÎδÏιο μὲ θÎμα «Ὑπομονὴ καὶ καÏτεÏία στὴ σÏγχÏονη á¼Ï€Î¿Ï‡á½´ κατὰ τὸν Ἀπόστολο Παῦλο», τὸ á½Ï€Î¿á¿–ο á¼Î½Ï„άσσεται στὰ πλαίσια τῶν ΚΑ΄ Παυλείων. Εἶναι γνωστὸ ὅτι οἱ θÏησκευτικὲς καὶ πολιτιστικὲς á¼ÎºÎ´Î·Î»ÏŽÏƒÎµÎ¹Ï‚ τῶν Παυλείων Ï€Ïοβάλλουν τὴν Ï€Ïοσωπικότητα καὶ τὸ á¼”Ïγο τοῦ μεγάλου Ἀποστόλου τῶν Ἐθνῶν, καὶ καθιστοῦν Ï€Ïοσιτὴ τὴ διδασκαλία του στοὺς συγχÏόνους ἀνθÏώπους, ἀπαντώντας στὰ á¼Ïωτήματα ποὺ ἀντιμετωπίζει ἡ σÏγχÏονη κοινωνία.
Τὸ á¼Ï†ÎµÏ„ινὸ θÎμα εἶναι μεγάλης á¼Ï€Î¹ÎºÎ±Î¹Ïότητας καὶ σημασίας, δεδομÎνου ὅτι á½Î»ÏŒÎºÎ»Î·Ïος ὠπλανήτης μας ἀντιμετωπίζει πάÏα πολλὰ Ï€Ïοβλήματα διαφοÏετικῆς φÏσεως: ἀπὸ ἔνοπλες συγκÏοÏσεις Î¼ÎµÏ„Î±Î¾Ï Ï„Ï‰Î½ á¼Î¸Î½á¿¶Î½ καὶ Ï„ÏομοκÏατικὲς á¼Î½ÎÏγειες, ὡς καὶ á¼Ï‡Î¸Ïικὲς συμπεÏιφοÏὲς μεταξὺ τῶν Ï€Ïοσώπων ποὺ ἀνήκουν στὸ ἴδιο κοινωνικὸ πεÏιβάλλον, ἀπὸ σοβαÏá½° Ï€Ïοβλήματα ὑγείας καὶ συλλογικὲς ψυχωτικὲς καταστάσεις, ὡς καὶ Ï€Ïοσωπικὰ δÏάματα ποὺ βιώνονται ἀπὸ ἄτομα πεÏιθωÏιοποιημÎνα ἀπὸ τὴν á¼ÎºÎºÎ¿ÏƒÎ¼Î¹ÎºÎµÏ…μÎνη κοινωνία, ἡ á½Ï€Î¿Î¯Î± ἔχει σταματήσει νὰ σÎβεται τὴν πνευματικὴ ἀξία τοῦ κάθε ἀνθÏώπου. Ὁ κατάλογος εἶναι πολὺ εá½ÏÏτεÏος καὶ πεÏιλαμβάνει Ï€Ïοβλήματα στὰ á½Ï€Î¿á¿–α ἡ Ἐκκλησία καλεῖται νὰ ἀνταποκÏιθεῖ μÎσω τῆς Ï€Ïοσευχῆς, τοῦ λόγου καὶ τῆς á¼Î½ÎÏγειας, συνεχίζοντας τὸ á¼”Ïγο τοῦ ΣωτῆÏος μᾶς Ἰησοῦ ΧÏιστοῦ καὶ τῶν Ἁγίων Ἀποστόλων, μεταξὺ τῶν á½Ï€Î¿Î¯Ï‰Î½ διακÏίνεται ὠἈπόστολος τῶν Ἐθνῶν, Παῦλος. Στὰ πλαίσια αá½Ï„ῶν τῶν á¼ÎºÏ„ενῶν á¼Ï€Î¹ÏƒÏ„ημονικῶν á¼ÎºÎ´Î·Î»ÏŽÏƒÎµÏ‰Î½ ἀπὸ τὴν πόλη τῆς ΒεÏοίας, ὠἈπόστολος Παῦλος μνημονεÏεται διὰ τῆς λειτουÏγικῆς Ï€Ïοσευχῆς καὶ ἀγάπης τῆς ἀλήθειας ἀπὸ θεολόγους ὅλων των ὈÏθοδόξων Ἐκκλησιῶν.
Ἡ á¼€Ïετὴ τῆς ὑπομονῆς καὶ τὸ á¼”Ïγο αá½Ï„ῆς στὴ σÏγχÏονη κοινωνία, ἡ á½Ï€Î¿Î¯Î± κυÏιαÏχεῖται ἀπὸ βιασÏνη καὶ ἀφÏσικη πίεση λόγω á¼Î»Î»ÎµÎ¯ÏˆÎµÏ‰Ï‚ χÏόνου, ἀποτελεῖ ἕνα ἀπὸ τὰ πιὸ σημαντικὰ χαÏακτηÏιστικὰ τῆς χÏιστιανικῆς ζωῆς, διότι ὠἴδιος ὠΣωτήÏας Ἰησοῦς ΧÏιστὸς θÎτει τὴν ὑπομονὴ καὶ τὴν καÏτεÏία σὲ ἄμεση σχÎση μὲ τὴ σωτηÏία, λÎγοντας ὅτι «á¼Î½ τῇ ὑπομονῇ ὑμῶν κτήσασθε τὰς ψυχὰς ὑμῶν» (Λκ. κα΄, 19). Ἡ ὑπομονὴ συνυπάÏχει μὲ τὴν καÏτεÏία, μὲ τὴν ἔννοια ὅτι πάντοτε ὠχÏιστιανὸς ποὺ μακÏοθυμεῖ δείχνει τὴν á¼ÏƒÏ‰Ï„εÏικὴ πνευματικὴ δÏναμη γιὰ νὰ ὑπομÎνει ἤ νὰ ὑποφÎÏει τὶς ταλαιπωÏίες καὶ τοὺς πειÏασμοὺς ἀπὸ τοὺς συνανθÏώπους του καὶ νὰ ἀντιμετωπίζει μὲ εá½ÏƒÏ€Î»Î±Ï‡Î½Î¯Î± τὰ σφάλματά τους, μὲ τὴν á¼Î»Ï€Î¯Î´Î± τῆς διόÏθωσης.
Ὁ Ἀπόστολος Παῦλος μᾶς διδάσκει ὅτι μὲ τὴν ἄσκηση τῆς ὑπομονῆς καὶ τῆς καÏτεÏίας ὠχÏιστιανὸς á¼ÎºÏ€Î»Î·Ïώνει τὸ θÎλημα τοῦ Θεοῦ καὶ á¼Î½Î¹ÏƒÏ‡Ïει τὴν πίστη του, μὲ σκοπὸ νὰ ἀποκτήσει τὴ σωτηÏία: «Μὴ ἀποβάλητε οὖν τὴν παÏÏησίαν ὑμῶν, ἥτις ἔχει μισθαποδοσίαν μεγάλην. ὑπομονῆς Î³á½°Ï á¼”Ï‡ÎµÏ„Îµ χÏείαν, ἵνα τὸ θέλημα τοῦ Θεοῦ ποιήσαντες κομίσησθε τὴν á¼Ï€Î±Î³Î³ÎµÎ»á½·Î±Î½Â» (ΕβÏ. ι΄, 35-36). Ἡ χÏιστιανικὴ á¼Î¼Ï€Î¹ÏƒÏ„οσÏνη στὴ βοήθεια τοῦ Θεοῦ μετατÏÎπει τὴν ὑπομονὴ καὶ τὴν καÏτεÏία μας σὲ μία πνευματικὴ δÏναμη γιὰ τὴν Ï€Ïοώθηση τῆς εἰÏήνης á¼Î½Î¬Î½Ï„ια του μίσους καὶ τῆς βίας μÎσα στὴν κοινότητα καὶ τὴν κοινωνία καὶ νὰ ξεπεÏαστοῦν συγκÏουσιακὲς καταστάσεις. Ἂν καὶ θεωÏοῦνται μεÏικὲς φοÏὲς ὡς παθητικὲς καὶ ἀναποτελεσματικὲς στάσεις, σὲ δÏσκολες πεÏιπτώσεις ἡ ὑπομονὴ καὶ ἡ καÏτεÏία εἶναι μεγάλες á¼€ÏετÎÏ‚ ἤ Ï€ÏοτεÏήματα, á¼Ï€ÎµÎ¹Î´á½´ εἶναι σημεῖα τῆς παÏουσίας τῆς θυσιαστικῆς ἀγάπης καὶ τῆς σοφίας τοῦ ΧÏιστοῦ ανάμεσα στοὺς ἀνθÏώπους. Διὰ τῆς ὑπομονῆς καὶ τῆς καÏτεÏίας, ὠχÏιστιανὸς γίνεται á½Î¼Î¿Î»Î¿Î³Î·Ï„á½´Ï‚ τῆς ἀγάπης Ï€Ïὸς τὸν εὔσπλαχνο Θεὸ καὶ Ï€Ïὸς τοὺς συνανθÏώπους του, Ï€Ïοωθώντας τὴν εἰÏήνη μÎσα στὴν οἰκογÎνεια, τὴν κοινωνία καὶ μεταξὺ τῶν λαῶν.
Τὸ á¼Ï€Î¹ÏƒÏ„ημονικὸ καὶ πνευματικὸ ΣυνÎδÏιο ἀπὸ τὴν πόλη τῆς ΒεÏοίας εἶναι μιὰ ἔκφÏαση ῆΣ διεθνοῦς ὈÏθοδόξου κοινωνίας, ὅπως καὶ μιὰ ἱεÏαποστολικὴ καὶ ποιμαντικὴ συνεÏγασία Ï€Ïὸς εὕÏεση νÎων μεθόδων βοηθείας γιὰ τοὺς συνανθÏώπους ποὺ βÏίσκονται σὲ δÏσκολες στιγμὲς τῆς ζωῆς τους.
Î Ïοσευχόμαστε στὸν Θεὸ νὰ ἔχετε αἴσιο Ï€ÎÏας τῶν á¼Ïγασιῶν τοῦ ΣυνεδÏίου Ï€Ïὸς á¼Î½Î¯ÏƒÏ‡Ï…ση τῆς κοινωνίας καὶ τῆς ἀδελφικῆς συνεÏγασίας Î¼ÎµÏ„Î±Î¾Ï Ï„Ï‰Î½ ἀδελφῶν ὈÏθοδόξων Ἐκκλησιῶν.
Μὲ ἀδελφικὴ ἀγάπη, ἰδιαίτεÏη á¼ÎºÏ„ίμηση καὶ εá½Î»Î¿Î³Î¯Î±,
Ὁ ΠατÏιάÏχης Ρουμανίας
†ΔΑÎΙΗΛ